Dział Rozwoju Obszarów Wiejskich

Marketing gospodarstw agroturystycznych w Internecie

 

 

 

 

 

Internet w dzisiejszych czasach istnieje prawie we wszystkich sferach życia codziennego. Służy do komunikacji między ludźmi, przekazywania informacji i wiedzy, umożliwia nabywanie produktów i usług (zakupy przez Internet) czy zarządzanie finansami (bankowość elektroniczna). Obecnie ogromna liczba firm w Polsce wykorzystuje Internet i powiązane z nim technologie komunikacyjno-informacyjne w działalności gospodarczej. Jedną z dziedzin, która nie wykorzystuje jeszcze wszystkich swoich możliwości w świecie wirtualnym jest agroturystyka.

Korzyści, jakie oferuje gospodarstwo agroturystyczne to m.in. spokój z dala od zgiełku, obcowanie wśród natury, malownicze widoki, śpiew ptaków, kosztowanie swojskich produktów, poznanie rytmu życia wsi. W dzisiejszym zabieganym świecie ludzie bardzo potrzebują właśnie tego, co daje pobyt w agroturystyce. Aby mogli z tego skorzystać należy znaleźć się w tym samym miejscu, co potencjalni goście, czyli w Internecie. Poniżej przedstawiam metody działania, dzięki którym mamy szansę zacieśnić więzi ze stałymi gośćmi, jak i zdobyć nowych odwiedzających.

W działalności agroturystycznej dzięki Internetowi mamy nieograniczoną możliwość wzajemnego kontaktu zarówno od strony właścicieli agroturystyki, jak i osób poszukujących wypoczynku, w tym ustalanie, terminów, cen, zakładanie rezerwacji itd. Istniejąc w sieci mamy większy dostęp do wiedzy, informacji oraz skuteczniejszą promocję i co najważniejsze bezpośredni (tańszy) kontakt z potencjalnymi konsumentami. Dzięki kontaktowi i szybkiej wymianie informacji możemy obserwować zachowania, potrzeby gości i szybko na nie reagować.

Strona internetowa

Dla właścicieli gospodarstw agroturystycznych w województwie kujawsko-pomorskim świetnym rozwiązaniem w celu promocji jest zamieszczenie informacji o swojej agroturystyce na stronie internetowej www.agroturystyka.kpodr.pl, która prowadzona jest przez Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego. Strona ta posiada bazę gospodarstw agroturystycznych naszego województwa. Ważnym czynnikiem warunkującym chęć odwiedzin strony przez potencjalnych gości jest zamieszczanie aktualnych informacji i zdjęć z gospodarstwa. Ponadto warto zwrócić się z prośbą do gości o wystawienie opinii na stronie, która może być czynnikiem decydującym o wyborze naszego gospodarstwa przez kolejnego gościa.

Media społecznościowe

Media społecznościowe (ang. social media) – określenie odnoszące się do korzystania z internetowych i mobilnych technologii, by przekształcić komunikację w interaktywny dialog. Zgodnie z definicją do mediów społecznościowych można zaliczyć m.in.: blogi, mikroblogi (np. Twitter) społeczności kontentowe (np. YouTube), serwisy społecznościowe (np. Facebook, Instagram).

Popularność mediów społecznościowych jako źródła informacji o usługach (agro)turystycznych wynika z kilku powodów. Pierwszą jest wygoda: media społecznościowe dostępne są w każdym czasie, z dowolnego urządzenia umożliwiającego połączenie z siecią internetową. Drugim kryterium jest zaufanie, jakim potencjalni nabywcy usług (agro)turystycznych darzą innych użytkowników. Media społecznościowe to miejsce, w którym dzielenie się doświadczeniami  i komentowanie jakości usług stało się bardzo proste, dostępne i obejmuje nieporównanie większą liczbę osób.

Dzięki mediom społecznościowym jest więcej możliwości włączenia klienta w proces marketingu niż dotychczasowe narzędzia promocji. Konsumenci mogą uczestniczyć w konkursach pomysłów, ocenach planów, ale ilość tworzonych przez nich treści i szybkość ich aktualizacji przekracza możliwości jakiegokolwiek przedsiębiorcy. Angażując użytkownika w procesy marketingowe agroturystyka jest w stanie dotrzymać kroku rozwojowi Internetu, a analizując dyskusje na forach, pozyskiwać opinie, doskonalić ofertę i pod­nosić swoją konkurencyjność.

Blog

Jednym z najpopularniejszych narzędzi marketingowych w internecie są blogi. Blog zazwyczaj poświęcony jest jednej tematyce (np. pasja lub hobby blogera, albo działalności lub produktom danej firmy). Blog od tradycyjnej strony internetowej różni się tym, że blog umożliwia kontakt z czytelnikami (komentowanie wpisów, dyskusje), co jest dużą szansą na uzyskanie opinii nt. działalności opisywanej agroturystyki. Właściciele gospodarstw agroturystycznych zazwyczaj nie mają czasu, aby prowadzić taki blog. Trudno też byłoby dotrzeć do potencjalnych konsumentów przez cały ogrom blogów innych gospodarstw agroturystycznych. Dużo lepszym rozwiązaniem byłoby nawiązać współpracę z blogerem i zaprosić go na weekend do agroturystyki. Taka współpraca polega najczęściej na wymianie – bloger spędza miły weekend pełen atrakcji, w zamian zaś publikuje swoje opinie na temat agroturystyki. Można również zaprosić blogera zajmującego się tematyką kulinarną, który w otoczeniu agroturystyki przeprowadzi pokazy kulinarne. Alternatywnie, jeśli w okolicy chcemy też pochwalić się świetnymi trasami np. do biegania, to warto nawiązać współpracę z blogerem, którego pasją jest aktywność fizyczna. Wówczas opisze agroturystykę, jak również piękne tereny wokół niej, które zachęcą potencjalnych biegaczy. Wpływ blogerów na ich społeczność jest naprawdę ogromny, a więc inwestując właśnie w taką nowoczesną formę reklamy, można liczyć na naprawdę bardzo duży zwrot. W tym przypadku będzie to oznaczało zwiększenie rozpoznawalności dla agroturystyki, a zatem większy napływ gości.

Główną ideą marketingu społecznościowego jest budowa zaangażowanych społeczności. Aby je stworzyć konieczne jest wywoływanie chęci dialogu i moderowanie dyskusji. Planując wpisy należy pamiętać, aby miały one angażujący charakter. Warto zadawać pytania, poruszać ciekawe tematy. Należy sprawić, aby członkowie danej grupy mogli poczuć się współtwórcami treści. Warto postawić na komunikację wizualną. Aby treść wpisu dotarła do szerokiej grupy odbiorców, w pierwszej kolejności należy przyciągnąć ich wzrok obrazami. Gdy użytkownik zawiesi wzrok na zdjęciu, szansa na przeczytanie całego tekstu wzrasta. Ludzie uwielbiają piękne scenerie, dlatego warto pokazać im to, co może zachwycić, czyli miejsca wyjątkowe, o pięknych kolorach i ciepłych klimatach. Na zdjęciach dobrze jest pokazać atmosferę panującą w gospodarstwie agroturystycznym.

Agroturystyka musi podążać za aktualnymi trendami społecznymi i konsumenckimi – ich analiza i zrozumienie powinny stać się zaczynem nowych ofert go­spodarstw agroturystycznych dostosowanych do aktualnych potrzeb konsumentów, a szybkie i trafne reagowanie na oczekiwania współ­czesnego konsumenta może stanowić czynnik innowacyjności polskiej agroturystyki.

Źródło: Kachniewska M., Nowy paradygmat marketingu usług agroturystycznych jako efekt rozwoju komunikacji społecznościowej, “Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN”, 2016.

 

Marta Bettin

Kujawsko-Pomorski Ośrodek

Doradztwa Rolniczego