Utrzymująca się od zeszłego roku sytuacja epidemiologiczna postawiła usługodawców z branży turystycznej w obliczu nieznanego i zmusiła do bardzo szybkiego dostosowania się do nowej rzeczywistości. Choć dla wielu z nich był to trudny okres, ograniczenia nałożone na społeczeństwo stały się dla turystów szansą ponownego odkrycia walorów turystyki krajowej. Niemożność dalszego wyjazdu, ograniczenia w działalności biur podróży czy konieczność odbycia kwarantanny po powrocie z zagranicy wywołały wzrost zainteresowania ofertą rodzimych atrakcji turystycznych.
Dodatkową zachętą do spędzenia urlopu na terenie naszego kraju było wprowadzenie Bonu Turystycznego jako formy płatności za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne, związane z pobytem rodzin z dziećmi. W szczególnym położeniu znalazły się obiekty działające na terenach wiejskich.
Według ekspertów portalu Nocowanie.pl popularny do niedawna city break zmienił się w agro break. Krótkie wypady w celu regeneracji sił, których kierunkiem były dotychczas gwarne centra dużych miast, zastąpiono potrzebą weekendowego wypadu w ustronne miejsce. Powodem jest przede wszystkim potrzeba zapewnienia bezpiecznego wypoczynku sobie i swojej rodzinie – w obecnej sytuacji urlop w otoczeniu dużych skupisk ludzkich nie wchodzi w grę. Klienci poszukują miejsc odosobnionych, nadal jednak zapewniających ekscytujące doświadczenia i dających wytchnienie od codziennych obowiązków. Doskonałą odpowiedzią na tego typu zapotrzebowanie są pobyty krótkoterminowe, oferowane w gospodarstwach agroturystycznych.
Choć nie jest to nowa forma turystyki, to właśnie obecna sytuacja oraz związany z nią specyficzny rodzaj popytu, stawiają wobec rodzimych usługodawców oczekiwania, na które agroturystyka w pełni odpowiada. Pierwotnie związana z wsią, jej kulturą materialną oraz folklorem, może być przedsięwzięciem, które w tych niepewnych czasach przyniesie trwałą rozpoznawalność i stały zysk mieszkańców obszarów wiejskich, również po zakończeniu pandemii.
Wyniki badań przeprowadzonych w 2020 roku na zlecenie Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich przez Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Oddział w Warszawie, jasno wskazują, jakie oczekiwania stawiają gospodarstwom agroturystycznym współcześni turyści. Według nich do największych atutów gospodarstw agroturystycznych należą: bliskość natury i zwierząt (w tym gospodarskich), smaczne, zdrowe jedzenie, kontakt z gospodarzem oraz gwarancja ciszy i spokoju. Są to elementy, których obecność należy podkreślać podczas promocji oferty. Turyści wskazują jednak również obszary do poprawy. Czytelna i na bieżąco aktualizowana strona internetowa obiektu to podstawa. Nikt nie będzie chciał przyjechać na wypoczynek do miejsca, którego oferty nie jest pewny. Koniecznym jest zamieszczenie wysokiej jakości zdjęć prezentujących zarówno sam obiekt, jak i oferowane atrakcje, w tym najlepiej również te dostępne w okolicy. Posiadanie profilu obiektu na mediach społecznościowych również jest mile widziane, bowiem skraca dystans pomiędzy gospodarzem a klientem.
Choć trudno przewidzieć czy zainteresowanie turystów będzie jednakowo wysokie również po zakończeniu pandemii, to z pewnością nadchodzący sezon turystyczny jest odpowiednim momentem do zaprezentowania oferty obiektów z jak najlepszej strony. Jest to bowiem doskonały czas na pozyskanie stałych klientów, którzy chętnie będą polecać obiekt swoim bliskim. Poczta pantoflowa jest przy tego rodzaju działalności nieocenionym pomocnikiem, ale pamiętajmy, że może być również bardzo krytycznym sędzią, warto więc poświęcić trochę czasu i środków na dopieszczenie oferty przed pełnią sezonu.
Właśnie z myślą o nadchodzącym sezonie wakacyjnym, na łamach miesięcznika „Wieś Kujawsko-Pomorska” ukaże się seria artykułów poświęconych zagadnieniom prawnym i podatkowym związanym z prowadzeniem działalności agroturystycznej. Istnieje również możliwość udziału w szkoleniach organizowanych przez KPODR poświęconych między innymi tematyce prowadzenia działalności turystycznej na obszarach wiejskich. Najbliższe przewidziane są na drugą połowę maja. Szczegóły znajdziecie Państwo w kalendarium znajdującym się na stronie internetowej Ośrodka – www.kpodr.pl. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszą pełną ofertą szkoleniową i wydawniczą.
Aleksandra Hapka
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
Fot. A. Dykczyńska