Czy sprzedaż produktów żywnościowych podczas imprez masowych podlega opodatkowaniu?

Toruń, dnia 05.09.2017 r.

Opinia prawna

I. Czy sprzedaż okazjonalna produktów żywnościowych podczas imprez masowych dokonywana przez koła gospodyń wiejskich podlega opodatkowaniu, a jeżeli tak, to w jakich przypadkach sprzedaż ta jest zwolniona z opodatkowania?

II. 1.W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych sytuacja sprzedaży okazjonalnej prowadzonej przez KGW regulowana jest przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888).

Na wstępie należy podkreślić, że w przypadku, gdy członkowie koła gospodyń wiejskich, które zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217, z późn. zm.) jest społeczno-zawodową organizacją rolników, przekażą nieodpłatnie na rzecz tej organizacji wytworzone przez siebie produkty żywnościowe, które następnie zostaną sprzedane podczas imprezy masowej, nie uzyskują przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przychód taki jest przychodem koła gospodyń wiejskich, a nie jego członków. Tym samym nie zachodzi konieczność zapłaty podatku dochodowego przez poszczególnych członków KGW.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888) wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników (m.in. koła gospodyń wiejskich), izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych działających na podstawie odrębnych ustaw w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Ponadto przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy zwalnia od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność m.in. kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności w części przeznaczonej na te cele. W związku z powyższym, jeżeli wymienione organizacje uzyskują dochody ze sprzedaży produktów żywnościowych w czasie imprez masowych i dochody te przeznaczą na cele statutowe, o których mowa w powołanych przepisach, wówczas będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zwolnienia, o których mowa wyżej, nie dotyczą dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu i handlu wyrobami przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo wyrobów z ich udziałem (art. 17 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

2. Opodatkowanie KGW w zakresie podatku od towarów i usług.

Przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej dyrektywą, wraz z jej rozwinięciem w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Znalazło to odzwierciedlenie w zapisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 poz. 1221). Zgodnie z art. 15 ust.1 i 2 tej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe oznacza, że w zakresie możliwości uznania danej działalności za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, co przesądza o statusie prawnopodatkowym podmiotu ją wykonującego, nie ma znaczenia ani cel, ani rezultat tej działalności. Co do zasady należy zatem stwierdzić, że działalność prowadzona przez KGW wiąże się z koniecznością zapłaty podatku VAT od dokonanej dostawy towarów i usług.

Należy jednak zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z prawem Unii Europejskiej przewidują dla podatników możliwość stosowania zwolnień podmiotowych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 tys. zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Zwolnienie to dotyczy również stowarzyszeń i kół gospodyń wiejskich prowadzących sprzedaż produktów regionalnych na lokalnych imprezach i festynach, jeżeli ich obroty nie przekraczają kwoty, o której mowa powyżej.

Dodatkowo należy nadmienić, iż na podstawie art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. istnieje obowiązek stosowania kas rejestrujących przy prowadzeniu ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Jednocześnie na podstawie rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r. poz. 2177) podatnicy mogą korzystać z określonych zwolnień z tego obowiązku, m.in. zwolnień podmiotowych. Jeżeli stowarzyszenie lub koło gospodyń wiejskich spełnia warunki stosowania tych zwolnień, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Monika Bauza

Radca prawny

 

Skip to content